Kissojen mietteitä vuodenvaihteessa

Tupsu: 
"Masentaa. Ulkona on masentavaa. Märkää, loskaista, kosteaa. Joko saisi kaikki lumenyritelmät sulaa vauhdilla pois tai tulla paljon lisää ja paljon pakkasta. Olen kasvattanut komean talviturkin, ja haluan pakkasia. Sisällä on tylsää. Niinpä minä lähinnä nukun. Emäntä leikkii piilosta, tai siis luulee, että minä leikin sen kanssa piilosta, kun asetun nukkumaan milloin minnekin pimeään nurkkaan."

"Onnistuneimman hämäyksen tein pari viikkoa sitten, kun hipsin sisään mitään maukumatta takanlämmityksen aikana, kun ulko-ovi oli raollaan. Ei ollut nälkä eikä mitään, joten hipsuttelin samantien makuuhuoneen nurkkaan nukkumaan. Yön tullen emäntä odotti minua levottomana takaisin sisälle, kun luuli, että olen vielä ulkona, ja tarkkaili Catcamia koko ajan. Minun alkoi käydä lopulta vähän sääli sitä ja niinpä päästin pienen inahduksen nurkastani. Voi sitä riemua ja päivittelyä, kun olinkin siellä nukkumassa enkä ulkona retkilläni. Välillä nuo ihmiset on ihan hassuja."

"Täytyy sanoa, että toissapäivä oli kaiken masennuksen pohjanoteeraus. Ulkona tuiskutti märkiä rättejä vaakasuoraan ja illan pimettyä alkoi kuulua pelottavaa paukuttelua. Yritin olla coolisti, mutta en tainnut onnistua, kun emäntä niin paljon leperteli ja lirkutteli minulle. Ei ollut kyllä miellyttävää, se pauke siis, lepertelyt oli ihan ookoo. En käynyt ulkona koko päivänä. Kerran pistin kuononpään ovesta ulos, mutta siellä haisi niin oudolle, että käännyin takaisin sisälle."

Miiru: 

"Minulla menee ihan kivasti. Onhan tuo keli ulkona vähän mitä sattuu, mutta meillä on täällä sisällä nyt metsä! Tai ainakin yksi puu. Hämärästi muistan, että tällainen olisi ollut joskus aiemminkin, mutta se vietiin sitten kuitenkin pois. Tykkään makailla tämän puun alla ja niinpä olen nykyisin paljon enemmän täällä olohuoneessa puun alla, kun yleensä makoilen omassa ylhäisessä rauhassani kodinhoitohuoneen matolla. Niinä päivinä, kun takan kylki on lämmin, on kyllä vaikea valita, kummassa näistä kivoista paikoista olisin: takan kyljessä vai puun alla. Yleensä olen päätynyt olemaan aluksi takan luona ja siirtynyt sitten illalla puun alle. Puun allakin saa kivasti olla rauhassa, koska nuo oksat suojaa melko kivasti turhilta silittelyiltä."

"Ai ne paukkeet toissailtana? Emäntä sanoo, että minussa on pienen kissan sisällä iso kissa, ja Tupsussa taas toisinpäin. Minähän jahtaan fasaanejakin, jos sellaisia tulee kohdalle. Ei minua siis pienet paukkeet hätkähdytä. Yritin olla Tupsun tukena ja turvana kovimman paukkeen aikana."



 
Miiru Tupsun turvana vuoden vaihtuessa ja kovimman ilotulituksen hetkellä.

Kommentit